Flytteopgørelse – sådan gør du

Har en af dine lejere opsagt sit lejemål? Så skal du som udlejer eller ejendomsadministrator have udarbejdet en flytteopgørelse. Læs med her i artiklen, og bliv klogere på, hvad en flytteopgørelse er for en størrelse, hvad du skal være opmærksom på, når du udarbejder en, og hvor du kan finde en flytteopgørelse skabelon.

Hvad er en flytteopgørelse?

Efter at have lejet din lejlighed ud over en periode vil du som udlejer i langt de fleste tilfælde have penge til gode hos den lejer, der flytter ud. 

Det kan være, at lejeren ifølge sin lejekontrakt skal betale for en delvis istandsættelse af lejemålet, eller at han eller hun mangler at betale noget af sin husleje. Det kan også være, at der er blevet tilbageholdt et beløb i vand eller varme, som skal afregnes i flytteopgørelsen.

En flytteopgørelse er altså med andre ord en opgørelse over det mellemværende, der er mellem dig som udlejer og den lejer, der flytter fra dit lejemål. 

Det er altid en god ide at tage udgangspunkt i en flytteopgørelse skabelon, så du er sikker på, at du går frem på en hensigtsmæssig måde.

Hvilke krav er der til en flytteopgørelse?

Et af de vigtigste formkrav til en flytteopgørelse er, at du som udlejer skal specificere de istandsættelseskrav, du har til lejer. Det duer ikke alene at notere, at lejer skal betale x antal kroner for istandsættelse af lejemålet.

Her skal du helt ned i detaljer og beskrive hver enkelt udgift og størrelsen på den. Skal der eksempelvis males, så skal du beskrive i flytteopgørelsen, at udlejer skal betale x antal kroner for malerarbejde. Og så er det også en rigtig god ide at vedlægge regningen fra det malerfirma, der har udført arbejdet.

Det samme gør sig naturligvis gældende, hvis der skal slibes gulve eller andet som en del af istandsættelse af lejligheden.

På flyttesynet vurderes hvilke skader og slid lejemålet har og disse data danner grundlag for en flytteopgørelse
En flytteopgørelse er baseret på de ting der registreres på flyttesynet.

Flytteopgørelsen skal stemme overens med fraflytningsrapporten

Det er ved fraflytningssynet, at du skal notere hvilke mangler, der er i boligen, og hvilken slags istandsættelse du kræver af den lejer, der er på vej væk. Det duer ikke, at du anfører udgifter i flytteopgørelsen, som du ikke har gjort lejer opmærksom på ved fraflytningssynet og ej heller har anført i fraflytningsrapporten.

De udgifter, der kommer med i flytteopgørelsen, skal også være med fraflytningsrapporten, så den tidligere lejer har en chance for at vide, hvad der vil komme af udgifter.

Der kan dog forekomme nogle særlige omstændigheder, hvis der er tale om skjulte mangler, du som udlejer ikke havde en chance for at opdage ved flyttesynet. 

Hvor kan du finde en flytteopgørelse skabelon?

Vil du gerne have fingrene i en flytteopgørelse skabelon, så du er sikker på, at du går rigtigt frem, når du skal udarbejde en flytteopgørelse? Det forstår vi godt, og du kan finde inspiration mange steder på nettet.

Hos DomuSpect kan vi hjælpe dig med skabeloner til flytteopgørelse i en mere bred forstand. Den app, vi har udviklet, guider dig nemt gennem dit flyttesyn trin for trin, så det er nemt for dig at få det hele med og at udarbejde en fraflytningsrapport. Vi kalder vores produkt for et digitalt flyttesyn – for det er lige netop det, det er.

Kontakt os på telefon 4290 9008 eller send en mail til info@iospect.dk, hvis du gerne vil høre mere om DomuSpect.

DomuSpect – det digitale flyttesyn – er appen der gør livet nemt for boligudlejere og ejendomsadministratorer. Nu kan du nemt og bekvemt lave indflytningsrapporter og fraflytningsrapporter. DomuSpect appen er lavet i samarbejde med Advokater – så ved du at der er styr på det juridiske når du laver flyttesyn.

Kontakt:
IOspect – Leopardvej 2, 7700 Thisted
Tlf: 4290 9008
E-mail: info@iospect.dk
Åbent: Man-Fre: 08:30-16:00

Giv os en anmeldelse på trustpilot