Sådan laver du nemt en digital fraflytningsrapport

Har en af dine lejere sagt sin lejlighed op? Så skal du være opmærksom på, at du får afholdt et flyttesyn og udarbejdet en fraflytningsrapport i tide. Gør du det digitalt, er det både nemt og yderst effektivt. 

Og du kan være sikker på, at din fraflytningsrapport opgørelse lever op til alle gældende regler. Læs med her i artiklen, og bliv klogere på, hvordan et digitalt flyttesyn foregår. 

Regler – hvad skal du huske på?

Først og fremmest skal du være opmærksom, hvis du lejer mere end én bolig ud. Så har du nemlig pligt til at afholde flyttesyn og udarbejde en fraflytningsrapport inden for to uger efter, at du er blevet gjort bekendt med, at lejer er flyttet ud. 

Ejer du kun en enkelt udlejningsbolig, har du stadig pligt til at afholde flyttesyn og udarbejde en rapport derudfra. Men du har ikke kun to uger til det.

Når du laver en fraflytningsrapport er der meget du skal huske - lad DomuSpect - det digitale flyttesyn klare arbejdet for dig

Fraflytningsrapport blanket og skabelon – hvad skal de indeholde?

Når du skal lave flyttesyn sammen med den tidligere lejer, kan det være en god ide at have et fraflytningsrapport skema at gå ud fra. Både for at have lidt system i sagerne, men også for at sikre dig, at du ikke glemmer noget under flyttesynet. 

Det er ikke obligatorisk at inkludere billeder, men det kan være en rigtig god ide at gøre det – især hvis du finder nogle mangler, der skal udbedres, inden en ny lejer flytter ind.

I forhold til at lave en digital fraflytningsrapport kan vi hos DomuSpect tilbyde dig en nem og effektiv løsning. I vores app finder du en fraflytningsrapport skabelon, som du kan lave dit flyttesyn ud fra. 

Når du er færdig, danner den automatisk en digital rapport. Og vil du gerne have billeder med i rapporten, kan du nemt få dem med, når du vælger den digitale løsning. 

Fraflytningsrapport underskrift – hvem skal skrive under? 

Uanset om du vælger at lave en digital fraflytningsrapport eller ej, skal der underskrifter til. Både du, som er udlejer, og den lejer, der har opsagt boligen, skal skrive under. I kan i princippet gøre det på stedet, hvis du vælger at gå den digitale vej. På DomuSpects fraflytningsrapport formular kan begge parter lave en digital underskrift. 

Lejers underskrift er særdeles vigtig. Den er både lovpligtig, men også et udtryk for et samtykke i forhold til de mangler, der skal udbedres på lejers regning, eller den istandsættelse, der skal laves af lejemålet. 

Fraflytningsrapporten danner udgangspunkt for den flytteopgørelse, der i sidste ende skal sendes til lejer, og som specificerer, hvad du og lejer har af mellemværender.  

Vil du gerne vide mere om vores digitale fraflytningsrapport?

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til DomuSpect, eller hvis der er noget ved fraflytningsrapport reglerne, der driller dig. 

Giv os et kald på telefon 4290 9008, eller skriv til os på info@iospect.dk

DomuSpect – det digitale flyttesyn – er appen der gør livet nemt for boligudlejere og ejendomsadministratorer. Nu kan du nemt og bekvemt lave indflytningsrapporter og fraflytningsrapporter. DomuSpect appen er lavet i samarbejde med Advokater – så ved du at der er styr på det juridiske når du laver flyttesyn.

Kontakt:
IOspect – Leopardvej 2, 7700 Thisted
Tlf: 4290 9008
E-mail: info@iospect.dk
Åbent: Man-Fre: 08:30-16:00

Giv os en anmeldelse på trustpilot