Kom hurtigt igang

Nej. DomuSpect fungerer 100% offline hvis der er behov for det. Det har den store fordel at du altid kan lave et flyttesyn, uanset hvor du er.

Men når du skal sende flyttesynsrapporten til lejer er du nødt til at koble dig på et wifi/netværk for at sende flyttesynet.

Tryk på værelse, og tryk på “Tilføj værelse”. I feltet betegnelse kan du omdøbe til “Altan” eller “Have”.

Når du så går gennem checklisten kan du slette de punkter der ikke giver mening i forhold til rummet.

Du kan evt. tilføje nye punkter selv, eller du kan omdøbe til noget der giver bedre mening.

Alternativt kan du lave noter eller bruge kommentarfeltet.

Ja det kan du nemt. Lige under det rum du arbejder med kan du trykke på f.eks “Tilføj entre” og så har du oprettet et nyt rum.

Du kan vælge at navngive de forskellige rum så det er nemmere at holde overblikket i pd rapporten. I feltet betegnelse står der “Entre” når du opretter en ny entre, men denne kunne du omdøbe til “Hall” og den næste du laver kunne omdøbes til “Vindfang” f.eks

Ja, men ikke i DomuSpect – vi har lavet en samarbejdsaftale med Rently hvor du kan få ubegrænsede gratis digitale lejekontrakter,

Hvis du er kunde hos os og opretter dig som ny kunde hos Rently får du:

  • Ubegrænsede lejemål
  • Ubegrænsede digitale lejekontrakter
  • Ubegrænsede digitale underskrifter

Normalpris er DKK 599,- pr. md. ex. moms.

Som bruger af DomuSpect, får du hele pakken gratis hos Rently.

Læs mere om det her og check Rently.dk

Ja. Der følger altid 2 gratis sager med når du henter DomuSpect – det digitale flyttesyn første gang.

Så kan du prøve både et indflytningssyn og et fraflytningssyn. Der er nogle forskelligheder mellem de to typer flyttesyn så det er en god ide at prøve begge af inden du skal bruge DomuSpect på et rigtigt flyttesyn.

Ønsker du en gennemgang af appen så kontakt os på tlf. 4290 9008 – det tager kun 8 min at lave en gennemgang, og det er naturligvis helt gratis og uforpligtende.

Kontakt os på tlf. 4290 9008 så hjælper vi dig hurtigt i gang.

Tryk på ikonet for ny sag, indtast navnet på lejeren og vælg indflytning eller fraflytning. Bemærk at navnet ikke kan ændres når du har trykket godkendt. Skriver du et forkert navn på lejeren må du starte forfra med en ny sag.

Nu er du klar til at starte dit første flyttesyn med DomuSpect – det digitale flyttesyn.

Udfyld oplysninger om lejer, hvem flyttesynet evt. udføres på vegne af, notér forbrug og udleverede nøgler og om lejer er mødt til flyttesynet.

Nu kan du gå i gang med at dokumentere lejemålets tilstand. Opret det første rum, f.eks en entre og følg checklisten, skriv noter, tag fotos, vedhæft eller tegn nemt en plantegning og gå rummet i gennem. Når du er færdig er du klar til næste rum.

Når du har dokumenteret alle rum er det tid til at du og lejer skriver under på rapporten og sender den afsted.

Både du og lejer skal skrive under på flyttesynet, forudsat at lejer er mødt til flyttesynet. Administrerer du lejemålet for anden er det også dig der skal skriver under.

Vi anbefaler at du går alle rum i gennem sammen med lejer, noter lejemålets tilstand og tager de nødvendige fotos, og når du er færdig kan du gennemse rapporten sammen med lejer. Herefter er I klar til at underskrive flytteynsrapporten.

På enheden åbner du app store eller google play butik og søger efter DomuSpect. Dernæst trykker du på hent, åbner appen når den er installeret og logger ind med mail, facebook eller gmail.

Tips og viden

Nej. Vores juridiske konsulenter anbefaler at der altid startes en ny sag op så.

Men det du kan gøre er at starte en frisk sag op, og så kun overføre de relevante data.

Category: Tips og viden

Da vi lavede DomuSpect – det digitale flyttesyn i 2016 var det et lovkrav at lejer skulle både skrive under på flyttesynsrapporten, kvitere for at den måtte blive sendt på mail, og yderligere skriver under på at de havde modtaget den.

Lovgivningen er blevet lempet siden da men vi har valgt at beholde den metode for at yde dig størst mulig sikkerhed.

Category: Tips og viden

Ja det kan du i princippet godt. Men vi vil stærkt fraråde dig at gøre det, det vil i yderste konsekvens kunne blive anset som dokumentfalsk.

Når du og lejer har skrevet under på flyttesynet, skal du med det samme sende flyttesynsrapporten til lejer og hjem til kontoret, og så vil det være dette dokument du skal bruge som dokumentation og til arkivet.

Category: Tips og viden

Nej. Kontakt dit lokale forsyningsselskab vedr. dette.

Category: Tips og viden

Nej ikke endnu, men vi arbejder på sagen og den mulighed vil komme i en snarlig opdatering.

Løsningen bliver helt automatisk så du hurtigt og smertefrit kan tilmelde dine lejere el-forsyning uden administrativt hurlumhej – løsningen bliver naturligvis helt gratis for dig at bruge 🙂

Category: Tips og viden

Nej. Men vi har lavet en samarbejdsaftale med Proper, tjek dem ud på helloproper.com

Category: Tips og viden

Nej. Dette er ikke muligt endnu men det ligger i vores roadmap og kommer forventeligt som en mulighed i en kommende opdatering.

Category: Tips og viden

Nej. Ifølge lejeloven skal du færdiggøre sagen på selve flyttesynet, og du må ikke efterfølgende redigere i flyttesynsrapporten.

Category: Tips og viden

Nej. DomuSpect – det digitale flyttesyn findes udelukkende til IOS og Android.

Category: Tips og viden

Ja. Du kan oprette og forberede en sag hjemme på kontoret så du har færre indtastninger til selve flyttesynet.

Dog skal du være opmærksom på at du skal bruge samme enhed. Det er kun få data der kan ses på tværs af enheder, og for at se disse skal du altid bruge samme login (brugerprofil) som har oprettet sagen.

Hvis du vil arbejde på tværs af enheder skal du altså logge ind med samme brugerprofil, og du skal være opmærksom på at det kun er lejers information i toppen af sagen der kan ses på tværs af enheder.

Opretter du f.eks et rum, vil dette ikke kunne ses på en anden enhed. Denne mulighed kommer i en kommende update.

Category: Tips og viden

Ja. Når du har oprettet din første brugerprofil, skal du logge ud. Herefter skal du oprette en ny bruger f.eks med mailmetoden. Indtast den nye brugers emailadresse, vælg et kodeord og log ind.

Send login info til den nye brugere/medarbejder så de kan logge ind. Den nye bruger for automatisk 2 nye gratis sager at starte med.

Hvis du kontakter os kan vi fordele de sager du køber mellem dine brugerprofiler/medarbejdere. Husk at kontakte os vedr. dette inden du køber sagerne.

Category: Tips og viden

Det kan du helt selv bestemme. Når du logger ind i appen kan du bruge email, Facebook eller Gmail. Vælger du at bruge email skal du indtaste et kodeord. Husk at gemme dit kodeord 🙂

Glemmer du dit kodeord kan det nulstilles næste gang du skal logge ind.

Category: Tips og viden

Der er forskel på at lave en indflytningsrapport og en fraflytningsrapport. Det synes vi du skal ha’ lov til at teste af i ro og mag inden du køber sager.

I fraflytningsrapporten er der f.eks flere muligheder for at hvordan udbedringen skal foretages, f.eks “Males for lejers regning”, “Udskiftes for lejers regning” og flere andre valgmuligheder som ikke er relevante i en indflytningsrapport.

Category: Tips og viden

Ja. DomuSpect – det digitale flyttesyn er den eneste digitale løsning på det danske marked som tilbyder flyttesynsrapporter på Engelsk.

Tryk blot på “Se rapport (ENG)” og så får du en komplet engelsk version af flyttesynsrapporten inkl. fotos.

Bemærk dog at den ikke oversætter dine egne noter, så hvis du står med en engelsktalende lejer skal du selv huske at skrive evt. noter på engelsk.

Category: Tips og viden

Hvis du lige har opdateret DomuSpect til nyeste version og ser en blå skærm der står i lang tid når du starter appen op, så er din app sandsynligvis ikke i stykker.
Når du har mange sager og mange fotos liggende i appen, så tager det lidt tid at konvertere fotos og flytte rundt på data i forbindelse med opdateringen.
Så når du starter DomuSpect første gang efter en opdatering, så hav lidt tålmodighed med den blå skærm, og når alt data er bearbejdet vil appen være klar til brug.
Det er vigtigt at du ikke lukker appen ned, men lader den blå skærm være synlig indtil den selv skifter over til den normale sagsoversigt.

Nogle af vores meget flittige brugere oplever ind i mellem at appen kan være lang tid om at starte op, f.eks i forbindelse med en opdatering (se også punkt om Blå Skærm).
Blå skærm eller langsom opstart kan skyldes at man har mange gamle sager liggende i appen.
Vi opfordrer til at du sletter gamle sager løbende og samtidig sørger for at du har sendt en kopi til dig selv og arkiveret den et sikkert sted inkl. backup, så du altid kan finde den frem hvis du skal bruge den.
Husk også du kan gemme fotos i høj kvalitet i dit foto stream / kamerarulle – gemte fotos skal også løbende slettes, ellers vil din enhed hurtigt blive fyldt op. Husk at overføre fotos til et sikkert lagermedie, og husk backup 😉

Category: Tips og viden

Det er muligt at gemme højtopløselige fotos i din kamerarulle på din enhed.
Hvis du tænder for denne funktion (det gøres i virksomhedsoplysninger i appen) så skal du huske at:
– slette fotos fra din kamerarulle løbende, så din enhed ikke pludselig løber tør for hukommelse
– overføre fotos fra din enhed til et sikkert lagermedie som en ssd harddisk – og husk backup ! 😉
– være opmærksom på at jo flere fotos du har i din pdf rapport, jo større tungere bliver din pdf at sende og derfor kan du få problemer med at sende dem på mail hvis du f,eks bruger Apples mail app.

Category: Tips og viden

Fotodokumentation

Du er sandsynligvis igang med at tilføje flere fotos ved plantegningen og det kan give problemer.

Du skal i stedet for tilføje flere fotos når du folder rummet ud, dvs. på fladerne på de enkelte rum således at fotodokumentationen kommer ind på det rigtige sted i pdf rapporten.

Opløsningen i pdf rapporten er et kompromis mellem at de skal gengive forholdene bedst muligt uden at gøre pdf rapporten alt for tung når den senere skal sendes på mail.

I virksomhedsindstillinger kan du slå “Gem fotos på kamerarulle” til og fra, og det giver dig muligheden for at gemme alle de fotos du tager af lejemålet som højtopløselige billeder.

Husk at tage en kopi af dette på en harddisk og slet jævnligt på din enhed så den ikke fyldes op og løber tør for lagerplads.

Nej og ja. Du kan indsætte alle de fotos du vil i din flyttesynsrapport. Dog skal du være opmærksom på at jo flere fotos du indsætter, jo større og længere bliver din pdf rapport.

Det kan give en udfordring i forhold til at sende flyttesynsraporten på mail, da f.eks Apples email app har en grænse på ca. 15mb på vedhæftninger. Har du en anden email app installeret kan du ofte bruge dette som alternativ, eller dele din rapport på google drive, dropbox eller ligende, og så hente den ned og sende den når du er på kontoret.

Vi kan desværre ikke gøre noget ved Apples grænse på 15mb.

Når du laver et flyttesyn kan du dokumentere lejemålets tilstand vha fotodokumentation. Hvis der f.eks er en skade kan du beskrive den i checklisten og indsætte et foto så det er nemt for alle parter at se skaden og dens omfang. Det kan f.eks også være ved nybyggeri hvor man du kan dokumentere at alt er skinnende nyt og rent.

Ja. Du kan vedhæfte fotos af bygningen og du kan vedhæfte en plantegning. Dog er der begrænsning på vedhæftning på de enkelte rum hvor der er meningen at du skal tage et foto på stedet og indsætte det i rapporten.

Husk at give tilladelse til at DomuSpect må tilgå din kamerarulle. Første gang du vil tage et foto bliver du spurgt om du vil tillade at DomuSpect får adgang til din kamerarulle – tryk OK/Ja til det.

Kommer du ved en fejl til at trykke på nej skal du gå til din enheds indstillinger og alt efter enhed vælge kameraindstillinger eller privatindstillinger for at tillade adgang.

Betaling

Ja. Der følger altid 2 gratis sager med når du henter DomuSpect – det digitale flyttesyn første gang.

Så kan du prøve både et indflytningssyn og et fraflytningssyn. Der er nogle forskelligheder mellem de to typer flyttesyn så det er en god ide at prøve begge af inden du skal bruge DomuSpect på et rigtigt flyttesyn.

Ønsker du en gennemgang af appen så kontakt os på tlf. 4290 9008 – det tager kun 8 min at lave en gennemgang, og det er naturligvis helt gratis og uforpligtende.

Kontakt os på tlf. 4290 9008 så hjælper vi dig hurtigt i gang.

Ja. Hvis du f.eks arbejder for en offentlig institution og har behov for at fakturering sker med en EAN-faktura så giv os besked og så sørger vi for resten.

Category: Betaling

Nej. Når du køber sager gennem App Store eller Google Play køber du en digital vare som de to udbydere typisk ikke vil refundere. Men i visse tilfælde kan det lade sig gøre hvis du kontakte apple support eller google support. Vi kan desværre ikke hjælpe dig.

Category: Betaling

Nej. Når du køber sager i appen får du en kvittering fra App Store eller Google Play, og det er den du skal bruge som bilag.

Category: Betaling

Ja. Inde i DomuSpect skal du trykke på indkøbskurven. Herefter vælger du antal sager og gennemfører købet. Hvis du ikke allerede har tilknyttet et betalingskort til din App Store eller Google Play konto skal du gøre dette for at gennemføre købet.

Category: Betaling

Ring til os på tlf. 4290 9008 så vi kan snakke om mulighederne eller send end mail på jan@iospect.dk

Category: Betaling

Nej det er desværre ikke muligt, da Apple og Google bestemmer hvilke betalingsløsninger du kan bruge til køb i app store og google play. P.t. understøttes alm. dankort uden visa ikke.

Category: Betaling

Du kan desværre ikke betale med mobile pay. Da køb foregår via app store eller Google Play er det Apple og Google der bestemmer hvilke betalingsmetoder du kan bruge. P.t. understøttes mobile pay ikke.

Category: Betaling

Virksomhedsoplysninger

Gå til virksomhedsoplysninger – tryk på tandhjulet på forsiden og vælg virksomhedsdata.

Lidt nede på siden for virksomhedsdata skal du trykke på knappen “Tilføj en udlejer du administrerer”.

Indtaste relevante oplysninger for den udlejer du administrerer, og når de er gemt kan du vælge hvilken udlejer der skal fremgår af flyttesynsrapporten, når du er ved at lave flyttesynet under punktet “Flyttesynet udføre på vegne af:”

Virksonhedsoplysninger er vigtige at indtaste som der første du gør når du har hentet DomuSpect – det digitale flyttesyn.

Her kan du indtaste boligudlejer og/eller administrator indtaste alle oplysninger vedr. udlejer, og de er vigtige at have med i indflytnings- og fraflytningsrapporter.

De indtastede oplysninger vil fremgå i starten af flyttesynsrapporten og udvalgte oplysninger vil fremgå på hver eneste side af flyttesynsrapporten sammen med underskrift fra udlejer eller dennes repræsentant og lejer.

Tryk på det lille tandhjul på hovedskærmen. Her kan du åbne virksomhedsoplysninger. Check at du har udfyldt alle felter korrekt.

Problemer med mail

Problemer med at sende flyttesynsrapporten kan nogle gange skyldes at mails ikke kommer længere end udbakken. Årsagen kan være dårlig wifi forbindelse for afsendelsestidspunktet, mange mails i udbakken, eller f.eks en mail med en større vedhæftning.

Check din udbakke i den app du bruger til at sende mails, og se om der skulle ligge mails der ligger og blokerer afsendelsen.

Hvis du bruger Apples email app så skal du vide at der er en begrænsning på ca. 15mb på vedhæftede filer. Det er desværre en grænse som vi ikke kan gøre noget ved.

Hvis du har lavet en flyttesynsrapport med mange fotos kan det gøre din flyttesynsrapport stor og så kan du løbe ind i problemer med at sende den via apples email app.

Har du en anden email app installeret som Gmail eller outlook på din enhed, så skal du vælge at bruge én af disse til at sende flyttesynsrapporten.

Du kan også dele flyttesynsrapporten f.eks via drobox, google drev eller alternativer hvis du har én af disse installeret på din enhed.

  1. Er du online ? – check om der er dækning på dit mobile internet og om du har forbindelse til et trådløst netværk.
  2. Test fra dit mailprogram på din enhed at du kan sende mails. Hvis du kan det, men stadigvæk ikke kan sende pdf filer fra DomuSpect kan det være fordi pdf filen er for stor (for mange fotos).
  3. Prøv at bruge et andet email program end f.eks Apples email app som har en begrænsning på ca. 15MB på vedhæftede filer. Bruger du f.eks Gmail på din enhed så vælg den til at sende i stedet for.
  4. Prøv at dele din pdf fil f.eks gennem Google drive, dropbox eller noget tilsvarende. Derfra kan du hente pdf filen ned på kontoret og derfra sende filen videre.
  5. Gem pdf filen på din enhed. Gå derefter til dit emailprogram og forsøg at sende pdf filen som en vedhæftning.

Problemer efter opdatering

Nogle gange sker det at DomuSpect ikke vil starte efter en opdatering. Det skyldes typisk at hukommelsen på din enhed er overbelastet. Luk alle andre apps ned som du har åben på din enhed.

Virker det ikke, så prøv at genstarte din enhed. Hvis det stadigvæk ikke virker, så prøv at slette appen og geninstaller, så burde appen starte op normalt igen

Har du opdateret DomuSpect og er dine ubrugte sager justeret ned til 2 sager ? Vi ser i sjældne tilfælde at hvis man f.eks har 10 ubrugte sager så kan det ske at der nedjusteres til 2 ubrugte sager efter en opdatering. Skulle uheldet være ude for dig, så sørger vi selvfølgelig for at du får dine ubrugte sager igen. Skriv til os på info@iospect.dk og vi retter fejlen med det samme.

Hvis du lige har opdateret DomuSpect til nyeste version og ser en blå skærm der står i lang tid når du starter appen op, så er din app sandsynligvis ikke i stykker.
Når du har mange sager og mange fotos liggende i appen, så tager det lidt tid at konvertere fotos og flytte rundt på data i forbindelse med opdateringen.
Så når du starter DomuSpect første gang efter en opdatering, så hav lidt tålmodighed med den blå skærm, og når alt data er bearbejdet vil appen være klar til brug.
Det er vigtigt at du ikke lukker appen ned, men lader den blå skærm være synlig indtil den selv skifter over til den normale sagsoversigt.

Lukker appen ned ?

Nogle gange sker det at DomuSpect ikke vil starte efter en opdatering. Det skyldes typisk at hukommelsen på din enhed er overbelastet. Luk alle andre apps ned som du har åben på din enhed.

Virker det ikke, så prøv at genstarte din enhed. Hvis det stadigvæk ikke virker, så prøv at slette appen og geninstaller, så burde appen starte op normalt igen

Hvis du oplever at DomuSpect lukker ned spontant (crash) så skal du checke følgende:

Hvor mange apps har du åben på din enhed bagved ?
Lav et hurtigt dobbelttryk på hjemmeknappen (IOS) eller tryk på din Android enhed så du kan se hvor mange apps du har åbent. For den bedste performance og stabilitet anbefaler vi at du ikke har en masse andre apps åbent på din enhed. Prøv at lukke de andre apps ned og se om det ikke hjælper på problemet.

Har du lige opdateret DomuSpect eller dit styresystem på din enhed ?
Prøv at genstarte din enhed, nogle gange kan iPads/iPhones og Android enheder “hænge lidt med næbbet” efter en opdatering.

Har du mange gamle sager liggende i DomuSpect?
Prøv at slette nogle af de gamle sager, specielt de sager hvor der er mange fotos.

Check din IOS og Android version ? Har du opdateret din iPad/iPhone/Android endhed ?
Et ældre OS vil køre mindre stabilt end et nyere, så det er en god ide at opdatere til seneste IOS version.

Har du lige opdateret DomuSpect eller din enhed, og blev du afbrudt f.eks pga netværksfejl eller andre årsager ?
Nogle gange forløber en opdatering ikke som den skal, og der kan være mange årsager til det som vi desværre ikke kan gøre noget ved, eller sikre os imod, da årsagen kan stamme fra din enhed, netværksfejl og mange andre ting. I sådanne tilfælde er det eneste du kan gøre, at slette DomuSpect, og forsøge at geninstallere.
Bemærk dog at alle dine gamle sager forsvinder, så det er vigtigt at du gemmer dine gamle sager uden for appen først. Har du købt sager i app store, og har du ubrugte sager vil disse ikke blive berørt af en geninstallering, så du mister ikke købte ubrugte sager.

Load More

DomuSpect – det digitale flyttesyn – er appen der gør livet nemt for boligudlejere og ejendomsadministratorer. Nu kan du nemt og bekvemt lave indflytningsrapporter og fraflytningsrapporter. DomuSpect appen er lavet i samarbejde med Advokater – så ved du at der er styr på det juridiske når du laver flyttesyn.

Kontakt:
IOspect – Leopardvej 2, 7700 Thisted
Tlf: +45 4290 9008
E-mail: info@iospect.dk
Åbent: Man-Fre: 08:30-16:00