Flytterapport – hvordan gør du det smartest?
Lejer du en eller flere boliger ud, og har du netop fået besked om, at en af dine lejere gerne vil opsige sit lejemål? Så er der lige landet endnu en opgave på dit bord. Læs med i artiklen her og bliv klogere på, hvordan du gør det nemmere for dig selv at udarbejde en flytterapport, og hvordan du nemt kan anvende en digital flytterapport blanket.
Hvad er en flytterapport?
For at være helt sikre på at vi taler det samme sprog, vil vi starte med at gå lidt i dybden med, hvad en flytterapport egentlig er for en størrelse.
Når en lejer fraflytter et af dine lejemål, skal du som udlejer foretage et fraflytningssyn sammen med den udlejer, der er på vej væk. Og på baggrund af flyttesynet udforme en udførlig flytterapport. I flytterapporten skal du angive alle de ting, der er relevante i forhold til lejlighedens stand og den istandsættelse, der skal foretages, inden en ny lejer kan rykke ind.
Flytterapporten danner udgangspunkt for den flytteopgørelse, du senere skal sende til den tidligere lejer, hvori det er angivet, hvilke udgifter lejeren skylder dig penge for. Har du eksempelvis angivet i flytterapporten, at lejligheden skal males, kommer den udgift til at være en del af flytteopgørelsen (såfremt det er lejer, der hæfter for den form for istandsættelse).
Rent faktisk har du ikke ret til at påføre udgifter i flytteopgørelsen, som du ikke har noteret under flyttesynet. Så det gælder om at være opmærksom og få det hele med.
Hvordan får du fingrene i en digital flytterapport blanket?
Kan du se en fordel i at udfylde en digital flytterapport, som du nemt kan sende videre til lejer og andre, der skal bruge den? Så har vi løsningen til dig. Hos DomuSpect har vi udviklet en app, der gør det nemmere end nogensinde før at udføre et flyttesyn og udforme en flytterapport.
Når du skal til flyttesyn sammen med den tidligere lejer, åbner du vores app. Her følger du vores flytterapport blanket trin for trin, og når du er kommet igennem den, har du været igennem alle de ting, som dit flyttesyn skal indebære. Tager du billeder af mangler eller andet relevant undervejs, kommer de også nemt med.
På baggrund af de ting, du har tastet ind, bliver der automatisk dannet en flytterapport. Den kan du nemt sende videre til lejer, relevante håndværkere eller andre, der skal ind over. Med vores digitale flytterapport blanket kan du gøre det til en leg at udføre flyttesyn og udarbejde flytterapporter.
Vil du gerne vide mere om vores digitale flyttesyn?
Lyder DomuSpect som noget for dig? Prøv vores app – Eller er du bare nysgerrig efter at vide mere om vores flytterapport blanket? Så er du velkommen til at kontakte os på telefon 4290 9008 eller sende en mail afsted til info@iospect.dk.